Startersbegeleiding
Bij het starten van een bedrijf komt heel wat kijken ...
Door de jaren heen hebben wij veel ervaring opgebouwd en diverse soorten starters begeleid. Je hebt namelijk beginnende starters, doorstarters, herstarters, slow starters en structurele starters. Met allemaal hun eigen omstandigheden en issues die om een oplossing of aanpak vragen. Speciaal daarvoor hebben we de STARTERS-KIT en SPARRING-KIT ontwikkeld.
Wij zijn er sowieso van overtuigd dat je als ondernemer een starter bent en … blijft! Starten doe je namelijk niet alleen aan het begin, maar eigenlijk iedere dag weer. Want de wereld is geen dag hetzelfde en als ondernemer moet je altijd alert zijn en inspelen op ontwikkelingen. Het is dus de kunst om zo snel mogelijk te begrijpen hoe je een succesvolle, structurele starter wordt!
Bij starten heb je in principe 4 fases:
No guts, no glory ... start up is a never ending story
In 2017 werd ik gevraagd om bij de StartUp Academy in De Boekenberg in Spijkenisse een presentatie voor starters te geven over marketing-communicatie en ondernemerschap. Een leuk verzoek, want wij werken met ons reclamebureau ook veel voor starters. Na bijna 15 jaar hebben we behoorlijk wat ervaring opgebouwd en volop anecdotes en praktijkverhalen om te delen.
Nu heb je beginnende starters, doorstarters, herstarters, slow starters en structurele starters. Eén ding is mij door de jaren heen wel duidelijk geworden: als ondernemer ben en blijf je een eeuwige starter! Het starten van een bedrijf doe je namelijk niet alleen aan het begin, maar doe je eigenlijk iedere dag weer. Want de wereld is geen dag hetzelfde en als ondernemer moet je ALTIJD alert zijn en inspelen op ontwikkelingen. En daarbij ook nog eens je kennis op peil houden. Het is daarbij dus de kunst om zo snel mogelijk te begrijpen hoe je een succesvolle, structurele starter wordt!
Hoe je dat doet? Hou rekening met het volgende:
- Ga er vanuit dat de enige zekerheid die je hebt, is dat niets meer zeker is!
- Vooruitgang is niet voortrazen op de ingeslagen weg; durf bij te sturen en blijf jezelf en anderen 'waarom' vragen.
- De automatische piloot is bij ondernemers vaak dodelijk!
- Successen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
- Je bent zo succesvol als je laatste klus.
- Mensen onthouden negatief langer en sneller dan positief.
- Start elke werkdag alsof het je eerste is (bedenk je waarom je ook alweer voor jezelf wilde gaan starten en waar je goed in bent).
- Wees eerlijk over je eigen bestaansrecht (toegevoegde waarde) en werk hier voortdurend aan; is er een toegevoegde waarde en waarom zouden klanten moeten komen c.q. blijven?
- Zorg dat je altijd een onderscheidend vermogen hebt ten opzichte van de concurrent; waarom kiezen voor jou en niet voor die ander? En bedenk: kennen = gunnen!
- Zie concurrenten bij voorkeur als concollega’s; sparren met vakgenoten is best leuk en die vijver met klanten is vaak groot genoeg, nietwaar?!
- Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen. Pak grote klussen samen met je concollega’s op.
- Zet de klant centraal, ALTIJD en bij ALLES!
- Verloochen jezelf hierbij niet; doe niet wat je niet wilt of niet kunt!
- Durf bepaalde klussen door te schuiven naar een ander.
- Koester jezelf en/of je medewerkers, want jij bent c.q. zij zijn je bedrijf.
- Koester je leveranciers, want … je hebt ze nodig!
- Beloon leveranciers niet voor hun inzet door voor een euro over te lopen naar een ander, maar geef ze een kans om opnieuw te offreren.
- Anticipeer direct op ontwikkelingen in de markt, zoals een nieuwe concurrent om de hoek of een medewerker die voor zichzelf begint ...
- Als de wereld kantelt door een crisis, oorlog of aanslag, herschrijf dan direct je plan van aanpak en gooi het roer om.
- Zoek samenwerking met goede partijen om je heen om projecten snel, betaalbaar en plezierig te houden (en blijf zelf doen waar je goed in bent).
- Bedenk dat een klant ondanks toezeggingen heel vaak zijn afspraken niet zal nakomen of zijn eigen deadline niet zal halen (waardoor ook jouw deadline doorschuift).
- Wapen je tegen het feit dat klanten je bedanken voor je tomeloze inzet door je factuur laat, later of niet te betalen!
- Ga niet in discussie met een ontevreden klant als je deze wilt behouden; los het op!
- Eindig elk project met nacalculatie en leer hiervan!
- Beschouw kritiek als een cadeautje en doe er wat mee.
- Hou je vakkennis op peil, want de wereld gaat snel, razendsnel.
- Hou ook internet, mobiele telefonie, Virtual reality, Augmented reality, hologrammen, online marketing, automation, robotisering en digitalisering enz. in de gaten.
- Welk product of welke dienst je ook verkoopt, alles begint met communicatie.
- Ondernemen is mensenwerk; het gaat er niet om wat je zegt, maar wat de ander hoort!
- Eenmaal een project gestart, laat niet meer los en maak het af (want elke keer als je een project opnieuw moet oppakken, kost dit extra energie).
- Als er iets mis gaat in het proces, koppel dit meteen terug naar je klant, je team en je leverancier.
- Realiseer je dat het leven van een ondernemer niet over rozen gaat.
- Accepteer dat je als ondernemer vaak lange dagen draait en 24/7 op scherp staat.
- Ga in loondienst als je van het bovenstaande gierende hartkleppen krijgt.
- Zorg ervoor dat je elke dag redelijk tevreden terug kunt kijken op je dag.
- Een keer een wat mindere dag? Nieuwe dag, nieuwe kansen!
- Doe wat je leuk vindt / waar je goed in bent ... of ga dit doen!
- Kortom: Carpe diem: Pluk de dag voordat je in een vaas eindigt!




